Integritetspolicy

Hur behandlar SecurityPartner – SP AB din personliga information?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina säkerhetslösningar hos oss.

GDPR – Dina Rättigheter

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersatte PUL (personuppgiftslagen) och gäller från och med 25 maj 2018.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

Sammanfattning av vår informationshantering

Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).

Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna, PayPal eller Stripe sköter kortbetalningar åt oss.

Dessutom behöver vi så klart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Hur använder vi den här informationen?

Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.

Varför sparar vi information?

Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. Du kan skapa konto på www.sp-ab.se och se dina tidigare beställningar.

Ta bort din information från vår databas

Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på admin@sp-ab.se

 

Vilka system hamnar dina uppgifter i?

När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.

Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa.

  • WordPress – vår webshopslösning
  • SP-AB 4.0 – vårt affärssystem
  • PayPal – om du betalar med PayPal
  • Handelsbanken – om du betalar med Swish eller betalar direkt till oss.
  • Klarna – om du väljer att betala med Klarna
  • Stripe -om du väljer att betala med kort genom Stripe.
  • Extern redovisningsbyrå – hanterar vårt bokföring
  • Posten – om vi skickar din leverans med spårningsbart med Posten
  • FS-Data AB – domän, mailhanteringssystem och webbhotell

 

WooCommerse

Vi använder ett system för vår webshop som heter WooCommerse. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlade. När du lägger en beställning på www.sp-ab.se sker det i WooCommerce som är ett integrerat system med WordPress.

Din beställning hamnar då i en databas i WooCommers kopplad till SecurityPartner – SP AB i en server hos FS-Data  som vi och FS-Datas tekniker har tillgång till. FS-Data förvarar informationen åt oss men använder den inte något sätt utan vår tillåtelse och utan att vi begär det. Det kan t.ex. hända om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan FS-Datas tekniker undersöka ordern och felsöka.

I beställningen finns information om vilka produkter (exempelvis larmcentral, magnetkontakt osv.) du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till.

Det är via WooCommers du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order.

Om du gör byten eller skickar tillbaka varor till oss så brukar vi notera det i WooCommerse. En sådan notis kan exempelvis se ut så här:

190216: Kund hade angett fel modell av magnetkontakt, vill byta till modell som även innehåller temperaturgivare.”

Här kan vi också spara och lägga in mailkonversationer kopplade till beställning och byten. Syftet med detta är att ge dig som kund bättre service.

Klarna, Stripe, Paypal och Swish

När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt kommer en extern betalningsfömedlare få information om ditt köp. Klarna har ett system där orderns innehåll syns.

Har du frågor kring hur Klarna, Stripe, Paypal och Swish behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren och för Swish din bank.

SP-AB 4.0 – Affärssystem

När din beställning gått igenom skickas den till vårt affärssystem. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi och våra kundansvariga som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi.

I SP-AB 4.0 och WooCommerce finns samtlig information som du angett. Det behövs för att kunna leverera din beställning.

Vi sparar den här information i enlighet med bokföringslagen eftersom informationen är underlag för en ekonomisk transaktion.

FS-Data

Vi använder FS-Data för hantering av domäner. Det betyder att dina e-mail går via FS-Data för att komma till oss. Vi använder även FS-Data för hantering av våra domäner. Det betyder att dina e-mail ibland kan gå via FS-Data för att komma fram till oss.
Eftersom vår plattform för webbhotell är FS-Data innebär det även för funktionerna kundservice och ordermail. När du mailar till admin@sp-ab.se är det alltså FS-Datas e-posttjänst vi använder. Normalt sett spar vi inkomna mail efter att vi mottagit dem. Behöver vi radera av utrymmesskäl men måste spara någon information, så lägger vi över den informationen i SP-AB 4.0.

Bokföring

Vi använder extern redovisningsbyrå för bokföring. Från SP-AB 4.0 tar vi ut egna fakturakopior som används som bokföringsunderlag. På dessa egna fakturor finns namn på köparen, fakturanummer, belopp samt information om adress, e-post, telefonnummer och vilka varor som beställts – precis som fakturan vi skickat till kund.

Underlag från Klarna, Stripe, Paypal och Swish bokförs tillsammans med underlag från vår bank.
Vi sparar informationen i enlighet med bokföringslagen där man kan läsa följande: “De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.”

Dataskyddsansvarig hos SecurityPartner – SP AB

Vår VD är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ta kontakt med vår dataskyddsansvarig kan du maila till: admin@sp-ab.se

Cookies

Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.

Information till andra aktörer

Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

Dina rättigheter

Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkgrav.

Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter till Datainspektionen.

 

  •  
  •